Arranger en næringslivsdugnad, start en kreativ Spleis eller bli med i din lokale komité. Gi et bidrag eller se under for flere eksempler på hvordan du kan engasjere deg i årets TV-aksjon.
Et samarbeid med TV-aksjonen kan bidra til et positivt omdømme. Aktiviteter kan benyttes til å styrke lagånden og fellesskapsfølelsen i bedriften, ved at man gjør noe annerledes sammen. Dessuten støtter man en god sak uten at man binder seg til én organisasjon. TV-aksjonen går til ulike organisasjoner og formål hvert år.
Om du ønsker å leser mer, kan du klikke her. For spørsmål, se kontaktinformasjon nedenfor eller kontakt de ansvarlige for TV-aksjonen i ditt fylke direkte.
Ifølge FNs miljøprogram ender 8 millioner tonn plast opp i havet hvert år. Fortsetter vi slik, kan det i år 2050 bli mer plast i verdenshavene enn det er fisk. Dette er svært ødeleggende for både mennesker og dyr, og derfor må vi stanse nytt søppel fra å havne i havet. Jeg er så stolt av å være ambassadør for WWF og TV-aksjonen, som setter nettopp kampen mot plast i havet på agendaen. Hvis alle bidrar litt, vil det utgjøre en stor forskjell for havet!
– Berit Svendsen, Vipps-sjef
En veldig konkret og enkel måte å støtte TV-aksjonen på er å gi et økonomisk bidrag. Alle bidrag, små og store utgjør en stor forskjell for mennesker i nød og sårbare situasjoner. Ønsker din bedrift å gi et bidrag til årets TV-aksjon? Det kan du gjøre her ved å registrere ditt bidrag på våre giversider (tilgjengelig fra juni).
Vi setter pris all den hjelpen vi kan få i denne nasjonale dugnaden. På giversidene våre kan du også utfordre dine samarbeidspartnere eller konkurrenter til å være og gi et bidrag. Klarer de å matche ditt bidrag?
Har du et stort næringslivsnettverk i din kommune? Ønsker du å engasjere så mange bedrifter som mulig i din kommune? Hver kommune har sine egne komiteer som koordinerer TV-aksjonen lokalt og gjennom en lokale komité kan du være med å spre informasjon om årets TV-aksjon og engasjere næringslivet i din kommune. Ta kontakt med din lokale fylkesaksjonsleder for å høre om du kan bidra på denne måten.
Mange bedrifter mobiliserer internt for å bidra til TV-aksjonen og engasjere de ansatte for en viktig sak. Her er noen konkrete forslag til intern mobilisering som er enkle å få til i de fleste bedrifter:
Hvert år trengs det 100.000 bøssebærere for å få besøkt alle husstander i Norge. En bedrift kan oppfordre sine ansatte til å gå med bøsse på aksjonsdagen i oktober. Dette er et viktig bidrag til TV-aksjonen og en god mulighet for bedriften til å vise at de tar samfunnsansvar. Kanskje kan man også organisere dette som en intern konkurranse, og se hvilken avdeling som verver flest bøssebærere? Sammen når vi målet om fullbøssebærerdekning!
Hvis din bedrift er med å støtte TV-aksjonen, kan man benytte muligheten til å skape større bevissthet rundt saken gjennom foredrag eller aktiviteter om årets aksjon. Man kan for eksempel invitere alle ansatte til temalunsj i kantina hvor man inviterer noen til å fortelle om årets aksjon.
Mange bedrifter har nå interne ordninger hvor ansatte får én eller flere dager i året til frivillig arbeid. Denne dagen kan brukes til TV-aksjonen. Ta kontakt med din lokale fylkesaksjonsleder for å se hvordan din bedrift kan være til hjelp i forbindelse med TV-aksjonen.
Kiwi viser samfunnsansvar i innlandet og stiller nok en gang opp for TV-aksjonen og dette året for Kirkens Bymisjon. Første samtale om årets aksjon ble avsluttet med følgende fra regionsjef Espen Madsen, «selvfølgelig stiller vi opp». Kiwis engasjement i 2017 førte til beste resultat for næringslivet i innlandet, noensinne.
- Wiggo Slåttsveen Fylkesaksjonsleder i Oppland for 26 året på rad
Aktiviteter kan brukes til å styrke lagånden og fellesskapsfølelsen i bedriften. Det er artig å gjøre noe nytt sammen, som i tillegg bidrar til en god sak. Dessuten binder man seg ikke til en enkeltorganisasjon, da TV-aksjonen går til ulike organisasjoner hvert år.
Det beste er om bedriften selv lager sitt eget konsept for å samle inn penger eller verve bøssebærere, men her har vi et utvalg forslag som kan være til inspirasjon.
Ønsker dere å gjøre dette kontantløst? Vårt innsamlingsverktøy blir tilgjengelig her fra august.
Hvordan kan min bedrift bidra?
Ønsker bedriften å bidra kan man gjøre det på eget initiativ eller ta kontakt med din lokale fylkesaksjonsleder.
For oss på Eldorado er samfunnsnyttig markedsføring viktig. I stedet for å bruke penger på annonser, satser vi blant annet på TV-aksjonen. Som privat næringslivsaktør er det viktig å kunne gi tilbake til samfunnet, og vi håper at andre små og store bedrifter gjør det samme.
- Christian Skrede, Daglig leder i Eldorado Bokhandel