Næringsliv

Næringsliv

Hvert år bidrar flere tusen bedrifter på ulike måter til TV-aksjonen, enten det er med penger, bøssebærere eller synlighet.

Et samarbeid med TV-aksjonen kan bidra til et positivt omdømme. Aktiviteter kan benyttes til å styrke lagånden og fellesskapsfølelsen i bedriften, ved at man gjør noe annerledes sammen. Dessuten støtter man en god sak uten at man binder seg til én organisasjon. TV-aksjonen går til ulike organisasjoner og formål hvert år.

Om du ønsker å leser mer, kan du klikke her. For spørsmål, se kontaktinformasjon nedenfor eller kontakt de ansvarlige for TV-aksjonen i ditt fylke direkte.

 

 

– Berit Svendsen​, Vipps-sjef

Ifølge FNs miljøprogram ender 8 millioner tonn plast opp i havet hvert år. Fortsetter vi slik, kan det i år 2050 bli mer plast i verdenshavene enn det er fisk. Dette er svært ødeleggende for både mennesker og dyr, og derfor må vi stanse nytt søppel fra å havne i havet. Jeg er så stolt av å være ambassadør for WWF og TV-aksjonen, som setter nettopp kampen mot plast i havet på agendaen. Hvis alle bidrar litt, vil det utgjøre en stor forskjell for havet!


– Berit Svendsen, Vipps-sjef

Gi et bidrag

En veldig konkret og enkel måte å støtte TV-aksjonen på er å gi et økonomisk bidrag. Alle bidrag, små og store utgjør en stor forskjell for mennesker i nød og sårbare situasjoner. Ønsker din bedrift å gi et bidrag til årets TV-aksjon? Det kan du gjøre her ved å registrere ditt bidrag på våre giversider (tilgjengelig fra juni).

Vi setter pris all den hjelpen vi kan få i denne nasjonale dugnaden. På giversidene våre kan du også utfordre dine samarbeidspartnere eller konkurrenter til å være og gi et bidrag. Klarer de å matche ditt bidrag? 

Bli med i din lokale komité

Har du et stort næringslivsnettverk i din kommune? Ønsker du å engasjere så mange bedrifter som mulig i din kommune? Hver kommune har sine egne komiteer som koordinerer TV-aksjonen lokalt og gjennom en lokale komité kan du være med å spre informasjon om årets TV-aksjon og engasjere næringslivet i din kommune. Ta kontakt med din lokale fylkesaksjonsleder for å høre om du kan bidra på denne måten. 

 

Mobilisering internt

Mange bedrifter mobiliserer internt for å bidra til TV-aksjonen og engasjere de ansatte for en viktig sak. Her er noen konkrete forslag til intern mobilisering som er enkle å få til i de fleste bedrifter:

  • Rekruttere bøssebærere

Hvert år trengs det 100.000 bøssebærere for å få besøkt alle husstander i Norge. En bedrift kan oppfordre sine ansatte til å gå med bøsse på aksjonsdagen i oktober. Dette er et viktig bidrag til TV-aksjonen og en god mulighet for bedriften til å vise at de tar samfunnsansvar. Kanskje kan man også organisere dette som en intern konkurranse, og se hvilken avdeling som verver flest bøssebærere? Sammen når vi målet om fullbøssebærerdekning!

  • Bevissthet rundt årets aksjon

Hvis din bedrift er med å støtte TV-aksjonen, kan man benytte muligheten til å skape større bevissthet rundt saken gjennom foredrag eller aktiviteter om årets aksjon. Man kan for eksempel invitere alle ansatte til temalunsj i kantina hvor man inviterer noen til å fortelle om årets aksjon.

  • Frivillig arbeid

Mange bedrifter har nå interne ordninger hvor ansatte får én eller flere dager i året til frivillig arbeid. Denne dagen kan brukes til TV-aksjonen. Ta kontakt med din lokale fylkesaksjonsleder for å se hvordan din bedrift kan være til hjelp i forbindelse med TV-aksjonen.

Kiwi viser samfunnsansvar i innlandet og stiller nok en gang opp for TV-aksjonen og dette året for Kirkens Bymisjon. Første samtale om årets aksjon ble avsluttet med følgende fra regionsjef Espen Madsen, «selvfølgelig stiller vi opp». Kiwis engasjement i 2017 førte til beste resultat for næringslivet i innlandet, noensinne.

- Wiggo Slåttsveen Fylkesaksjonsleder i Oppland for 26 året på rad

Innsamlingsaktiviteter

Aktiviteter kan brukes til å styrke lagånden og fellesskapsfølelsen i bedriften. Det er artig å gjøre noe nytt sammen, som i tillegg bidrar til en god sak. Dessuten binder man seg ikke til en enkeltorganisasjon, da TV-aksjonen går til ulike organisasjoner hvert år.

Det beste er om bedriften selv lager sitt eget konsept for å samle inn penger eller verve bøssebærere, men her har vi et utvalg forslag som kan være til inspirasjon.

Ønsker dere å gjøre dette kontantløst? Vårt innsamlingsverktøy blir tilgjengelig her fra august.

Hvordan kan min bedrift bidra?

  • For restauranter/spisesteder: "Gi så det svir." All tips fra en kvelds omsetning går til TV-aksjonen, restauranten matcher eller overgår gjerne beløpet.
  • For treningssentre: Arrangere spinning eller en annen aktivitet og inviterer bedrifter til aktiviteten til inntekt for TV-aksjonen. Les hvordan et senter har gjort dette i over 11 år: 3Ts arbeid med TV-aksjonen.
  • Varehandel/butikk: Inntekt fra salg av en bestemt vare eller overskuddet på en bestemt dag eller uke går til TV-aksjonen.
  • Frisørsalonger: La inntekten fra en stol i en periode gå uavkortet til TV-aksjonen.
  • Støtte lokale lotterier og initiativ for TV-aksjonen med gevinster (barnehager, skoler, sanitetsforeninger).
  • Arrangere seminar for kunder hvor overskuddet går til TV-aksjonen.
  • Bidra med unike auksjonsobjekt eller by på spennende auksjonsobjekter som bedriften kan bruke internt (teambuilding, kunst osv.)

Ønsker bedriften å bidra kan man gjøre det på eget initiativ eller ta kontakt med din lokale fylkesaksjonsleder.

For oss på Eldorado er samfunnsnyttig markedsføring viktig. I stedet for å bruke penger på annonser, satser vi blant annet på TV-aksjonen. Som privat næringslivsaktør er det viktig å kunne gi tilbake til samfunnet, og vi håper at andre små og store bedrifter gjør det samme.

- Christian Skrede, Daglig leder i Eldorado Bokhandel