Næringslivet i Tønsberg trår til for TV-aksjonen

Tønsbergs lokale næringsliv har gått aktivt inn i arbeidet med årets TV-aksjon til inntekt for Kirkens Bymisjon, søndag 21. oktober. Gjennom bedriftsbidrag og forskjellige aktiviteter er det et mål at næringslivet skal bidra til aksjonen med et samlet beløp på mellom 500.000 og en million kroner.


Lokale bedrifter har engasjert seg i TV-aksjonen tidligere også, men det er første gang næringslivet aktivt bidrar til inntektsgivende aktiviteter for aksjonen ute i byen.

Det handler om et olabilrace på Jahn Teigens plass om ettermiddagen onsdag 10. oktober, «Mat med mening« i uke 42, og en middagsgalla i den nye restauranten i Stasjonen, Tønsbergs gamle rådhus, torsdag 18. oktober.

– I Stasjonen vil stjernekokkene Tom Victor Gausdal og Stian Floer tilberede en sju retters gourmetmiddag med vin. Sturla Berg Johansen blir konferansier. Vi vil invitere byens bedrifter til å delta. Vi skal fylle 70 seter, og de blir det rift om, sier Andreas Evensen i Micasa.

Men aller først ut av næringslivets aktiviteter i forbindelse med TV-aksjonen, er olabilracet på Jahn Teigens plass 10. oktober. Totalt kan 48 lag delta i løpet. Hvert lag kan ha mellom seks og 10 deltakere. Bedrifter, organisasjoner og politiske partier inviteres til å delta.

Og lagene skal ikke bare prøve å kjøre fortest mulig med hver sin olabil. Det hele begynner nemlig med at de får utdelt en pakke med materialer og hjul. I løpet av en time skal de ha bygd ferdig hver sin bil. Deretter konkurrerer to og to biler mot hverandre. Og til slutt står en igjen, årets Tønsberg-mester.

– Fart, action og mye moro, sier Eivind Ytterland fra eventselskapet All Onboard, som er teknisk arrangør for racet.

Jan Petter Bergan i Tønsberg kommune, og markedsansvarlig i Kirkens Bymisjonen i Vestfold, Anne Mjaugeto, er glade og imponerte over næringslivets engasjement i årets aksjon.

– I fjor ble det gitt totalt 1,8 millioner kroner fra Tønsberg til TV-aksjonen. I år er målet å ende godt over to millioner, sier Jan Petter Bergan.

– Årets TV-aksjon handler om utenforskap, og å få flere inn i varmen. Det er tydelig at Tønsberg har et næringsliv som ønsker en varm og inkluderende by, sier Anne Mjaugeto.