Restaurantbransjen i 100 for TV-aksjonen

18. oktober er det duket for restaurantaksjonen Mat med mening. Så langt har over hundre restauranter meldt seg på!


Enkelt å delta

Restaurantaksjonen “Mat med mening” er et konsept der restauranter donerer en sum fra dagens omsetning til årets TV-aksjon. Det kan være hele omsetningen, overskuddet fra dagen, inntektene fra en spesiell rett eller en sum per gjest - alt ettersom hvor mye restauranten har lyst og anledning til å gi til en god sak.

- Det er veldig enkelt å delta. Vi har en nedlastbar verktøykasse på våre materiellsider, og restaurantene velger selv hva og hvordan det skal tas i bruk. Responsen på “Mat med mening” har vært enorm. Vi har både store og små påmeldte restauranter, fra Oslo til Finnsnes. Det finnes ikke grenser for hvem som ønsker å engasjere seg for årets TV-aksjon, forteller Shamaila Marita Lein, som koordinerer "Mat med mening" nasjonalt. 

Gjør det de er gode på

Dugnaden er selve hjertet i TV-aksjonen. Enkeltmennesker, organisasjoner og næringslivet gjør det de er gode på, til inntekt for en god sak. Restaurantbransjen er intet unntak, alt fra enkeltstående restauranter til landsdekkende kjeder er med på “Mat med mening”. Konseptet er åpent for hele bransjen, over alt i Norge.

Initiativtakerne Samuel Stenvall og Jesper Ekbom fra C’est la Bab og Bun’s Burgerbar på Sørenga i Oslo er begeistret for det store engasjementet.

- Vi er veldig glade for at vi og resten av restaurantbransjen kan bidra til en så viktig sak på en enkelt måte, forteller de.

Ønsker du å melde på ditt spisested, gå inn på Spleis.no. Publikum kan enkelt søke opp “Mat med mening” på Facebook for å finne et spisested nær dem for å støtte opp om aksjonen.