Overveldet over næringslivets respons til fjorårets TV-aksjon

Overveldet over næringslivets respons til fjorårets TV-aksjon

Den tradisjonelle bøssebæringen måtte gjøres digital. Mer enn noen gang ble vi avhengig av næringslivet for å nå målet om å hjelpe 900 000 mennesker i Sørøst-Asia med å forbedre sine avfallssystemer, og hindre over 7000 tonn plast i å nå havet hvert år. Og næringslivet responderte. 

Fjorårets TV-aksjon viste en giverglede av de sjeldne. Aldri før har et samlet næringsliv gitt så mye til TV-aksjonen. Næringslivsansvarlig i TV-aksjonen, Shamaila Marita Lein, er meget fornøyd med det høye resultatet.

– 11 bedrifter ga 500 000 kroner eller mer, og vi kan telle nesten 200 bedrifter som har gitt over 50 000 kr. Det gjør meg utrolig stolt å se hvordan næringslivet har mobilisert for WWF og kampen mot plast i havet.

– Vi håper selvfølgelig å få med oss like mange til Plans arbeid mot barneekteskap, sier Shamaila. 

Les mer: TV-aksjonen 2021

Til sammen ga næringslivet gitt 47 millioner kroner, gjennom 5500 bidrag, store og små. Samlet utgjør bidraget fra næringslivet 20% av totalbeløpet til TV-aksjonen.

Inntektsleder i TV-aksjonen, Christina Johnsen er ikke overrasket over at denne aksjonen vekket spesiell interesse hos næringslivet, selv i et annerledes-år som 2020.

– Vi er overveldet over responsen fra næringslivet. Denne aksjonen har virkelig vekket givergleden blant bedrifter over hele landet. Mange har ønsket å bidra til et renere hav, noen ved å hoppe i havet, andre ved å samle inn penger på arbeidsplassen. Dette ble et positivt og samlende tiltak på mange arbeidsplasser. At dette skulle bli tidenes rekordår hadde vi ikke ventet i dette året med korona. Nå kan vi la WWF starte det viktige arbeidet for et hav av muligheter, sier Johnsen. 

Se vår hyllest til næringslivet: