For femte året på rad skal frisørsalongene bidra til den gode saken

For femte året på rad skal frisørsalongene bidra til den gode saken

Frisørsalongene har selv dratt i gang bransjens bidrag til TV-aksjonen. Siden har de samlet inn flere hundre tusen kroner til inntekt for den gode saken. 

Klipp med mening ble startet av frisørene selv, som den gang het «Hår med mening». Siden har frisørsalonger over hele landet samlet inn flere hundre tusen kroner til inntekt for den gode saken. 

–  Å engasjere seg i prosjekter som TV-aksjonen er noe som står oss i frisørbransjen nært. Vi bryr oss om mennesker, og det går hånd i hanske med hva vi ønsker å være for folkene rundt oss, og kundene våre ikke minst, sier Peter vonkunz Brun, kreativ leder i frisørkjeden PÅHÅRET.

Kreativ leder i PÅ HÅRET Peter vonkunz Brun.

Hvert år inviterer TV-aksjonen alle frisør- og velværesalonger til å bli med på «Klipp med mening» én eller flere dager i uke 42, altså i TV-aksjonsuka. Salongene donerer da en sum til årets TV-aksjon fra dagens eller ukens omsetning. Dette kan være hele omsetningen, overskuddet, eller en sum per kunde – alt ettersom hvor mye salongen har muligheten til å gi.

På håret er en av frisørkjedene som har fått med alle sine 26 salonger. 

For frisør Ida Askolin er årets sak ekstra rørende.

– Jeg synes det er utrolig fint at vi kan bidra til noe viktig gjennom å gjøre det vi kan best. Både kundene og de ansatte setter utrolig pris på engasjementet som skjer i forbindelsene med TV-aksjonen i oktober, sier frisør Ida Askolin. 

Årets TV-aksjon går til Plan og deres arbeid mot barneekteskap. Ida er selv mamma, og forteller at hun synes årets sak er vanskelig å ta inn over seg. 

– Det er utrolig trist at små barn giftes bort. Denne saken håper jeg virkelig engasjerer mange så vi kan gi barn en mulighet til å bestemme over egen fremtid. 

Les mer om hva pengene skal gå til her. 

Mer enn et pengebidrag

Anne Marie Halsan, direktør i NFVB (Norske frisør- og velværebedrifter) forteller at fjoråret var utfordrende, men at hun har stor tro på årets aksjon. 

– Dette er jo et filantropisk prosjekt. Man må ikke bare ha energien til det, man må også ha økonomien til det, og det var selvfølgelig tyngre for salongene i fjor på grunn av pandemien. Men vi er klare til å gjøre en ekstra innsats i år, sier Halsan. 
 

Noe av den viktigste jobben vi frisører gjør er å spre budskapet om årets sak. Vi har kundene i stolen i en-to timer, og da har vi muligheten til å fortelle de gode historiene og snakke om problematikken. Det synes vi er minst like viktig som pengebidraget. 

Halsan legger til at det er viktig å stå samlet som bransje om noe som omhandler noe mennskelig.

– Vi trenger noe å samles rundt, også gjør vi det selvfølgelig for en god sak

Ønsker deg eller din salong å være med på klipp med mening? Klikk her.