Historiens første heldigitale TV-aksjon: – Dette er utrolig spennende arbeid!

Historiens første heldigitale TV-aksjon: – Dette er utrolig spennende arbeid!

I 2018 opprettet Helen Le (31) det som skulle bli tidenes første digitale bøsse. To år senere ble det løsningen for hele TV-aksjonens bøsseinnsamling.

Hvert år siden 1974 har over 100 000 mennesker, én søndag i oktober, banket på dører i hele Norge for en god sak. Helen Le har vært bøssebærer i en årrekke, og i 2018 gikk hun for Kirkens Bymisjon. Så fikk hun en god idé.

– Når man går med bøsse, i hvert fall i osloområdet, er det alltid mange som ikke er hjemme eller ikke åpner opp døren når man ringer på. Jeg ønsket å bruke mitt eget nettverk til å samle inn mer penger, så jeg opprettet en digital innsamling og fikk inn 3100 ekstra til en god sak det året, forteller hun.

Helen jobber som designer for Spleis, som er en av TV-aksjonens viktigste samarbeidspartnere og leverandør av løsningen til årets digitale aksjon.

– Det har vært utrolig gøy å bygge videre på denne ideen nå som årets fysiske aksjon ikke lar seg gjennomføre. Vi i Spleis synes TV-aksjonen er en utrolig viktig dugnad, og vi jobber hardt for at det skal bli så bra som mulig hvert år - i år er intet unntak, sier hun.

Helens digitale bøsser.

En av de fremste prioriteringer i arbeidet med den digitale bøssen har vært å gjøre det enkelt for hvem som helst å komme i gang med en digital bøsse, og gjøre opplevelsen med å være bøssebærer like personlig som møtet i døren, forteller Helen.

– Vi har jobbet systematisk med å tilrettelegge slik at den digitale løsningen fungerer sømløst fra registering til du skal dele bøssen videre i ditt nettverk. Ved å være digital bøssebærer vil man kunne kommunisere sitt eget engasjement i sitt eget nettverk i større grad enn tidligere.

– Jeg har stor tro på årets aksjon, og det er ingen tvil om at det er enklere å bli bøssebærer i år enn noen gang når man kan starte en digitale bøsse rett fra sofaen, sier Helen.

Skrekkblandet fryd

Leder i Spleis Bjørn Kjetil Hellestræ innrømmer at han ser frem til årets innsamling med skrekkblandet fryd.

– Vi skal gjøre noe ingen av oss har gjort før, og det er vanskelig å ha konkrete forventninger til årets aksjon. Samtidig har jeg troen på at dette kan bli skikkelig bra, til tross for at det er utrolig mye som må på plass på kort tid. Vi må være sikre på at vi er klare for å håndtere at digitale volumet vil peake, og at vi klarer å engasjere folk til å bruke disse digitale bøssene, sier Hellestræ.

Spleis har samarbeidet med TV-aksjonen siden 2016.

– Det er utrolig gøy å få jobbe med verdens største dugnad. TV-aksjonen utfordrer oss og vi finner gode løsninger sammen. Jeg vil si at dette er et godt eksempel på et samarbeid som gjør begge parter bedre, sier Hellestræ.

Ønsker du å bli digital bøssebærer? Registrer deg her.